NOTKI BIOGRAFICZNE WYKŁADOWCÓW
Plan nauczania na studium podyplomowym
„Zarządzanie w budownictwie”
(organizowane dla inżynierów kierunku budownictwa i pokrewnych)
Przedmioty, ich wymiar i treści.
(akredytowane przez RICS, IPMA, PSMB)
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin
zajęć teoretycznych |
Liczba godzin
zajęć praktycznych |
Suma |
1. | Podstawy ekonomii w budownictwie | 8 | 0 | 8 |
2. | Prawo gospodarcze w działalności inwestycyjno – budowlanej | 20 | 5 | 25 |
3. | Podstawy organizacji i zarządzania w budownictwie | 8 | 4 | 12 |
4. | Marketing w budownictwie | 8 | 3 | 11 |
5. | Zarządzanie potencjałem ludzkim | 15 | 0 | 15 |
6. | Zarządzanie finansami w działalności gospodarczej budownictwa | 8 | 3 | 11 |
7. | Zarządzanie ryzykiem w budowlanych projektach inwestycyjnych | 10 | 0 | 10 |
8. | Przetargi na usługi budowlane | 12 | 0 | 12 |
9. | Negocjowanie i zawieranie kontraktów | 20 | 4 | 24 |
10. | Przygotowanie procesów realizacji budowy | 20 | 2 | 22 |
11. | Sterowanie przebiegiem realizacji budowy | 14 | 18 | 32 |
12. | Bezpieczeństwo pracy w budownictwie | 8 | 2 | 10 |
Razem poszczególne | 151 | 41 | 192 | |
Razem | 192 |
„Podstawy ekonomii w budownictwie”
Założenia
Zadaniem tego modułu kształcenia jest przyswojenie podstawowej wiedzy ekonomicznej, niezbędnej do prowadzenia działalności gospodarczej, na europejskim rynku inwestycyjno – budowlanym.
Główne treści
- Podstawowe kategorie rynku, modele struktur rynkowych, pozycja i udział budownictwa i regulacja w rozwoju gospodarczym;
- Mechanizmy powstawania rynkowych zjawisk gospodarczych takich jak:, rozwój, wzrost gospodarczy, równowaga, kryzys, bezrobocie, inflacja, podział dochodu narodowego;
- Pieniądz, polityka fiskalna a budżet, dług publiczny;
- Makroekonomia gospodarki otwartej, przepływ kapitału, globalizacja rynków kapitałowych, makroekonomiczne problemy gospodarek transformowanych;
- Podmioty gospodarcze w gospodarce rynkowej, funkcja popytu i podaży, kształtowanie cen, narzędzia analizy ekonomicznej, ocena kondycji firmy, decyzje operacyjne i długofalowa strategia rozwoju;
- Koszty a produkcja, czynniki produkcji i praca, wynagrodzenia;
- Kapitał i rynek kapitałowy, niepewność i ryzyko.
„Prawo gospodarcze w działalności inwestycyjno – budowlanej”
Założenia
Konspekt zawiera niezbędne kompendium wiedzy o obszarze i zakresie uregulowań prawnych, dotyczących zachowania norm społeczno – prawnych w stosunkach międzyludzkich oraz w działalności gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem działalności gospodarczej i technicznej na rynku inwestycyjno – budowlanym w skali krajowej i międzynarodowej.
Wiedza ta nie będzie obejmować szczegółowych unormowań prawa, lecz pozwoli jedynie dobrze zorientować się słuchaczowi w przedmiocie oraz zakresie ustaleń poszczególnych gałęzi prawa, składających się na szeroko rozumiane prawo działalności gospodarczej w budownictwie, a więc prawo: pracy cywilne, handlowe, finansowo – bankowe, gospodarczo publiczne, karne oraz prawo budowlane i gospodarki przestrzennej. Wiadomości te umożliwią swobodne poszukiwanie i odczytywanie szczegółowych norm oraz przepisów prawa, formułowanie konkretnych problemów, rozwiązywanych przez radców prawnych.
Główne treści
- Prawo cywilne w działalności inwestycyjno – budowlanej: źródła, cechy i zasady tego prawa, podmioty gospodarcze, przedmioty stosunków cywilnoprawnych, umowy gospodarcze, postępowanie upadłościowe i układowe, roszczenia i odpowiedzialność kontraktowa;
- Prawo gospodarcze – publiczne w działalności inwestycyjno – budowlanej: rejestrowanie działalności, koncesje, zezwolenia na działalność gospodarczą, ochrona konkurencji;
- Prawo finansowe – zagadnienia ogólne: bankowe, ubezpieczeniowe, podatkowe, celne, dewizowe;
- Prawo pracy: nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy, obowiązki i uprawnienia stron, spory;
- Prawo karne: formy popełniania przestępstw w działalności inwestycyjno – budowlanej, wyłączenie odpowiedzialności, system kar, typy przestępstw związanych z działalnością inwestycyjno – budowlaną;
- Elementy prawa budowlanego w państwach UE, odbiegające od prawa polskiego.
- Ćwiczenia praktyczne: zagadnienia roszczeń i odpowiedzialności kontraktowej, praktyczne wypełnianie najistotniejszych dokumentów w postaci; protokołu odbioru, wezwaniu do usunięcia wad, sporządzeniu osnowy pism będących stanowiskiem w istotnych kontrowersyjnych sprawach: np.: dotyczących robót dodatkowych, jakości itp.
„Podstawy organizacji i zarządzania w budownictwie”
Założenia
Zadaniem tego modułu kształcenia jest zdefiniowanie struktury rynku inwestycyjno – budowlanego, jak również pokazanie jego odmienności i większej rozległości w stosunku do rynku towarów powszechnego użytku (z tytułu istnienia dodatkowo rynku usług budowlanych oraz rynku pierwotnego i wtórnego nieruchomości). Dodatkowo pokazana jest istota oraz odmienność organizacji i zarządzania w pięciu rodzajach systemów działalności gospodarczej budownictwa: przedsiębiorstwach budowlanych i produkcyjnych, przedsiębiorstwach eksploatacji nieruchomości, oraz w procesach: produkcyjnych, realizacji obiektów budowlanych i inwestycyjno – budowlanych.
Główne treści
- Definicje budownictwa jako: dział gospodarki, produkcji materialnej, techniki, nauki i edukacji;
- Struktury systemów gospodarczych, funkcjonalna i organizacyjna, istota organizacji i zarządzania systemem;
- Struktura rynku inwestycyjno – budowlanego, charakterystyka pięciu rodzajów systemów działania – jako jego uczestników, obszary zewnętrznego oddziaływania otoczenia, związki między uczestnikami tego rynku;
- Przebieg przekształceń społeczno – gospodarczego modelu budownictwa;
- Szczegółowe struktury organizacji i zarządzania systemów działalności gospodarczej w budownictwie, a więc:
- procesów produkcyjnych,
- procesów realizacji obiektów budowlanych,
- procesów inwestycyjno – budowlanych,
- przedsiębiorstw świadczenia usług budowlanych i gospodarowania nieruchomościami,
- „budownictwa” jako systemu gospodarczego.
- Ogólna charakterystyka modelu struktury systemu wiedzy o przedsiębiorczości w budownictwie.
„Marketing w budownictwie”
Założenia
Moduł kształcenia „marketing w budownictwie” obejmuje specjalistyczny obszar wiedzy z zakresu „zarządzania przedsiębiorstwem budowlanym”, odpowiedzialny za umiejętność zapewnienia zbytu produkowanych towarów oraz zdobywanie niezbędnego portfela zamówień na świadczenie usług budowlanych. Uzyskana wiedza umożliwi:
- poznanie aktualnej sytuacji popytowo – podażowej na rynku inwestycyjno – budowlanym;
- kształtowanie wizerunku firmy oraz promocję własnych produktów i usług,
- działalność operacyjną w zakresie pozyskiwania zamówień na towary oraz zawierania kontraktów na usługi;
- dostosowanie profilu działania firmy do popytu na rynku i standardów etycznych.
Główne treści
- Zakres i rola marketingu na rynku budowlanym;
- Charakterystyka rynku i otoczenia;
- Instrumenty oddziaływania na rynek: jakość, cena, dystrybucja, promocja;
- Zasady badań marketingowych;
- Marketing w strukturze zarządzania firmą;
- Marketing międzynarodowy.
„Zarządzanie potencjałem ludzkim”
Założenia
Zadaniem modułu „Zarządzanie potencjałem ludzkim” jest przekazanie wiedzy o gospodarce zasobami ludzkimi, która umożliwia kształtowanie potencjału intelektualnego i zawodowego kadr przedsiębiorstwa, zgodnie z jego strategią rozwoju. Ponadto przygotowuje menedżerów do kierowania zespołami ludzkimi przy realizacji różnorodnych procesów oraz samodzielnych zadań, mających miejsce w rynkowej strukturze budownictwa.
Główne treści
- Istota procesu zarządzania zespołami ludzkimi, rodzaje i zakres umiejętności, rola i efektywność kadr kierowniczych, kariery menedżerskie;
- Style i metody zarządzania ludźmi w jednostkach organizacyjnych, cele zarządzania, rozwiązywanie konfliktów, motywowanie, techniki patologiczne;
- Proces podejmowania decyzji;
- Polityka personalna, standardy etyczne modele, strategie;
- Organizacja gospodarki rynkowej w firmie;
- Nabór kadr: planowanie, kryteria doboru kadr, wdrażanie do pracy;
- Gospodarka kadrowa: oceny, systemy motywacji płacowe i bezpłacowe;
- Rozwój i szkolenie kadry;
- Polityka socjalna, ubezpieczenia, odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy.
- Zarządzanie czasem pracy, (normy, systemy, rozkłady czasu pracy, rozliczanie czasu pracy)
- Wybrane zagadnienia etyki
„Zarządzanie finansami w działalności gospodarczej budownictwa”
Założenia
Moduł kształcenia „Zarządzanie finansami” obejmuje podstawy gospodarowania finansami w małych i średnich przedsiębiorstwach budowlanych,
umożliwia właściwe podejmowanie decyzji (na podstawie danych operacyjnych służb finansowych w dużych przedsiębiorstwach) oraz racjonalne gospodarowanie finansami w realizacji procesów budowlanych.
Główne treści
- Cel zarządzania finansami w realizacji celów przedsiębiorstwa;
- Wartość pieniądza w czasie, metoda kapitalizacji i dyskonta;
- Ekonomiczne kategorie kosztów: wartości stałe i zmienne, zysk ekonomiczny i księgowy, bilansowanie majątku i kapitału;
- Dokumentacja finansowa: bilans, rachunek wyników, rachunek wpływów gotówkowych;
- Kontrola kosztów przedsięwzięć budowlanych oraz w przedsiębiorstwie, budżetowanie;
- Pozyskiwanie kapitału: emisja dóbr, obligacje, kredyty, pożyczki, sprzedaż majątku trwałego; kupno, wynajem, leasing finansowy i operacyjny, krótkoterminowe metody finansowania;
- Wpływ obciążeń podatkowych na sytuację finansową przedsiębiorstwa;
- System pieniężno – kredytowy, depozyty bankowe;
- Rynek pieniężny i kapitałowy, rynek międzybankowy, lokaty terminowe, papiery wartościowe;
- Analiza i ocena kondycji finansowej firmy: wskaźniki zbiorcze;
- Ocena opłacalności planowanych przedsięwzięć, ryzyko w działalności firmy, ryzyko inwestycji kapitałowych, ryzyko w działalności międzynarodowej: polityczne i społeczno – kulturowe, zmiany kursu walut.
- Niezakończone usługi budowlane – obowiązki służb technicznych
„Zarządzanie ryzykiem w budowlanych projektach inwestycyjnych”
Główne treści
- Zakres funkcji zarządzania procesem realizacji obiektu budowlanego, w stosunku do tradycyjnych funkcji kierowania budową:
- ryzyko i odpowiedzialność za przebieg i skutki realizacji procesu nie tylko w kategoriach technicznych, ale również: finansowo – majątkowych, prawnych, bezpieczeństwa pracy, jakości robót, dochowania terminów i ogólnych praw działalności gospodarczej,
- pełny zakres wszystkich etapów procesu budowy, od przygotowania ofert – do rozliczenia budowy wraz z okresem rękojmi,
- rynkowy system realizacji, z wykorzystaniem podwykonawców i innych partnerów.
- Zasady funkcjonowania konsorcjum w polskich warunkach prawnych
- Modele konsorcjum
- Zasady funkcjonowania Join Venture, struktura Join Venture
- Proces realizacji obiektu budowlanego, jako system działalności gospodarczej – ogólny model systemu; struktura cząstkowa kolejnych faz realizacji procesu, struktura cząstkowa – funkcjonalna, struktura celów zarządzania, struktury organizacyjne.
- Struktury organizacyjne w kompleksowych procesach budowlanych
- obszary i rozległość zarządzania procesem, funkcje: generalnego realizatora inwestycji, kompleksowego wykonawcy, generalnego wykonawcy, podwykonawcy,
- uczestnicy budowy i ich funkcje we wszystkich fazach realizacji procesu: inwestor, projektant, przedsiębiorca,
- obszary działalności przedsiębiorstwa i przepływ informacji, w realizacji procesu budowy,
- istota odmienności zarządzania procesem budowy, w porównaniu do zarządzania produkcją w przemyśle.
- Struktura celów zarządzania, jako wielkość nadrzędna: niskie koszty i zysk, terminowość, jakość, ochrona środowiska, bezpieczeństwa pracy na budowie, minimalizacja ryzyka, wiarygodność firmy, strategiczny program rozwoju itd.
- Struktura kolejnych faz realizacji procesu budowy:
- opracowanie oferty, formy pasywne i aktywne w polityce zdobywania zamówień,
- negocjowanie i zawieranie kontraktów,
- przygotowanie procesu budowy,
- sterowanie przebiegiem procesu budowy,
- zakończenie budowy, odbiory, rozliczenia, gwarancje.
- szacowanie ryzyka oraz plan jakości w tym zarządzanie ryzykiem
- Struktura funkcjonalna procesu budowy: kompleks zadań, przedmiot budowy, siła robocza, środki mechanizacji robót, technologia, organizacja, koszty.
- Wpływ informacji na przebieg procesu, zewnętrzny i wewnętrzny przepływ informacji w przedsiębiorstwie.
- Dokumentowanie i archiwizowanie przebiegu procesu.
- Zasady organizowania przez przedsiębiorstwo kompleksowego procesu budowy: rozdział funkcji w strukturze przedsiębiorstwa.
- Istota zarządzania procesem budowlanym – podsumowanie.
„Przetargi na usługi budowlane”
Główne treści
- Uwarunkowania wewnętrzne przedsiębiorstwa, wpływające na kształt ofert.
- Pasywne przygotowywanie ofert: proste reagowanie na zapotrzebowanie, rodzaje inwestorów i rodzaje popytu na usługi budowlane, elektroniczne nośniki informacji, warunki i terminy przygotowywania ofert.
- Określanie własnej pozycji na rynku inwestycyjno – budowlanym:
- ustalenie segmentacji rynku i zdefiniowanie rodzaju inwestorów,
- określenie wielkości rynku,
- obserwacja i analiza poziomu cen,
- sondaż typowych inwestorów, dotyczący oceny firmy.
- Aktywne przygotowanie do składania ofert, w oparciu o szerokie badania i studia marketingowe oraz strategię zarządzania marketingowego.
- Czynniki wpływające na cenę:
- przedział ceny ustalony przez inwestora,
- przedmiot budowy i technologia przeprowadzenia procesu budowy,
- ceny rynkowe,
- koszty własne w przedsiębiorstwie.
- Kształtowanie ceny:
- działania i metody: metody kalkulacji ceny,
- istota i znaczenia pozycji kosztów osobowych,
- ogólna struktura kosztów wpływających na cenę,
- elementy ryzyka, powstające we wszystkich etapach przygotowania i realizacji procesu.
- Zakres wykorzystania wskaźników źródeł informacji i cen obiektów porównywalnych.
- Przedstawianie ofert na roboty budowlane:
- tryb i warunki składania ofert,
- obowiązki stron kontraktu; podstawowy zestaw danych i informacji ze strony inwestora.
- Wykorzystanie własnych doświadczeń z przypadków, kiedy nie został zawarty kontrakt.
- Wybrane zagadnienia przetargowe
- Waloryzacja wynagrodzeń w kontraktach na roboty budowlane
- Oferty konkurencyjne z cenami dumpingowymi
- Warunki umowne narzucane przez zamawiającego
- Czas trwania inwestycji
- Rodzaj i jakość otrzymywanych materiałów przetargowych od zamawiającego
- Kształtowanie i podział kosztorysu ofertowego przez zamawiającego
- Marketing w ofercie
- Specyfika przetargów publicznych ogłaszanych przez podmioty zobowiązane do stosowania procedur wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych
„Negocjowanie i zawieranie kontraktów”
Główne treści
- Przyczyny wzrastających wymagań kwalifikacyjnych kadr przygotowujących kontrakty: stan wiarygodności partnerów, zagadnienia etyki zawodowej, brak doświadczenia, zatory płatnicze, zróżnicowane regulacje prawne w skali państw UE.
- Źródła i istota prawa w tym zakresie, w skali Europy:
- ustawy: Polski Kodeks Cywilny, niemiecki BGB,
- wzorce „ogólnych warunków zawierania kontraktów” (niemiecki VOB, europejski FIDIC),
- ustawy regulujące zastosowanie „ogólnych warunków zawierania kontraktów” (np. AGB – Gesetz).
- Kontrakty na realizację przedsięwzięć inwestycyjno – budowlanych.
- Rodzaje kontraktów w budownictwie ze względu na zakres obowiązków zleceniobiorcy: umowa o dzieło i kontrakty na realizację „pod klucz”, umowa o prace projektowe, umowa o roboty budowlane, kontrakty menedżerskie.
- Rodzaje kontraktów w budownictwie ze względu na formę wynagrodzenia zleceniobiorcy: kontrakty z wynagrodzeniem ryczałtowym, kontrakty z wynagrodzeniem kosztorysowym, kontrakty zakładające zwrot poniesionych, kosztów, kontrakty z ceną stałą i dostosowywaną do poziomu inflacji, zagadnienia związane z wynagrodzeniem zleceniobiorcy i rozliczaniem kontraktu (zaliczki, kwoty tymczasowe, kaucje gwarancyjne, kwoty zatrzymane, wynagrodzenia za świadczenia dodatkowe lub zamienne).
- Dokumenty kontraktu: potrzeba dokumentowania ustaleń kontraktu, zakres, funkcje i hierarchia dokumentów kontraktu.
- Warunki kontraktu: zagadnienia techniczne, organizacyjne, prawne i finansowe wymagające formalnego uregulowania w kontrakcie, ograniczenia swobody kontraktowej i ustawowe obowiązki stron kontraktu, modele i wzorce warunków kontraktu – charakterystyka ogólna i zakres
- Specyfika kontraktów inżynierskich: instytucja inżyniera kontraktu, podstawowe obowiązki inżyniera kontraktu i jego relacje z uczestnikami przedsięwzięcia, funkcjonowanie inżyniera kontraktu w świetle prawa, standardy etyczne (konflikt interesów)
- Procedury udzielania zamówień w świetle zaleceń i obowiązujących wymagań
- Ustawowe wymagania krajowe.
- Zalecenia europejskich i międzynarodowych organizacji Inżynierów – Konsultantów (FIDIC, EFCA).
- Wymagania organizacji pomocowych i kredytodawców (Komisja Europejska, Bank Światowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju).
- Zawarcie kontraktu.
- Specyfikacja istotnych warunków zamówienia: zawartość oraz sposób i forma opracowania.
- Zasady formułowania kryteriów oceny oferentów i ofert dotyczących różnego rodzaju zamówień.
- Wewnętrzne procedury postępowania zamawiającego dla wyboru oferty
- Zawarcie umowy: warunki dojścia umowy do skutku.
- Specyfika kontraktów zawieranych z dużą ilością podmiotów (tj. zamawiający, GW, zarządzający inwestycją, zarządzający kosztami, zarządzający sprzedażą lub komercjalizacją, projektant)
„Przygotowanie procesów realizacji budowy”
Główne treści
- Struktura modelowania procesu: analiza warunków kontraktu i dokumentacji technicznej obiektu, strumienia informacji zewnętrznych i wewnętrznych, ustalanie możliwości monitorowania i regulacji przebiegu procesu, kolejne kroki w projektowaniu.
- Pozyskanie i ostateczne ustalenie podstawowych danych o strukturze organizacyjnej procesu: podział obiektu na etapy i kolejne fazy budowy, model organizacji uczestników i podwykonawców poszczególnych robót, kooperacja w logistyce i wyposażeniu sprzętowym oraz współpraca jednostek konsultingowych, projektowych i kontroli.
- Ogólne zasady modelowania procesów technologicznych poszczególnych rodzajów robót i fragmentów budowli: rozpoznanie przedmiotu robót, ustalenie zespołów roboczych, zasobów sprzętowych, usług transportowych, kontroli i rezerw magazynowych – w dostosowaniu do przyjętego ogólnego modelu organizacji procesu oraz względów ekonomicznych; zasady formalizacji przyjętych modeli realizacji poszczególnych robót.
- Rodzaje, forma, składniki i stopień szczegółowości dokumentacji technologicznej, w zależności od: rodzaju realizowanych obiektów i procesów budowlanych oraz organizacji uczestników procesu realizacji budowy, od fazy przygotowania procesu inwestycyjno – budowlanego oraz stopnia szczegółowości (założenia technologiczne, kompleksowe projekty technologiczne, karty technologiczne, instrukcje i procedury).
- Przykłady – schematy, algorytmy opracowywania poszczególnych części dokumentacji technologicznej procesów, na przykładzie robót konstrukcyjnych oraz robót wykończeniowych, w różnych rodzajach realizowanych obiektów.
- Zasady sporządzania planów jakości procesów budowlanych, zgodnie z normami ISO.
- Istota, miejsce oraz zakres merytoryczny i struktura planów zapewnienia jakości procesów budowlanych w systemie zapewnienia jakości przedsiębiorstwa budowlanego.
- Definicja, cel i zakres planów jakości, ich rodzaje w zależności od rodzaju realizowanych robót, wpływ przyjętych struktur organizacyjnych procesów.
- Zawartość merytoryczna planów jakości.
- Algorytm postępowania przy opracowaniu planów jakości.
- Wzorce, instrukcji, procedur i dokumentacji rejestrującej spełnienie wymagań planów jakości.
- Plan jakości jako plan realizacji przedsięwzięcia
- Projektowanie zagospodarowania placu budowy: urządzenia i obiekty produkcyjne, schematy przebiegu dróg, składowiska materiałów i prefabrykatów, optymalizacja zapasów, zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną i cieplną, lokalizacja środków transportu pionowego, budynki tymczasowe.
- Zasady ustalania modeli struktur organizacji przebiegu procesów budowlanych w zależności od rodzaju, wielkości i jakości technologicznej wykonywanych zadań.
- Zasady podziału realizowanych obiektów budowlanych na segmenty i działki robocze, z rozróżnieniem obiektów jednego typu (jednotypowe), jednorodnych i niejednorodnych, podział obiektów na części wg kryterium odmienności rodzajowej realizowanych procesów i przyjętej metody organizacji robót.
- Zasady ogólne ustalania struktury organizacyjnej procesów, stopnie podziału na kompleksy i fronty robót, procesy złożone i procesy proste (operacje), zadania kierowników realizacji procesów poszczególnych stopni.
- Podstawowe metody organizacji przebiegu realizacji robót: metody pracy równomiernej, organizacja typu „kompleks operacji”, metody równoległego i kolejnego wykonania.
- Wpływ warunków realizacji na strukturę organizacyjną procesu: warunki deterministyczne, warunki losowe, warunki nieokreśloności.
- Kryteria wyboru modelu struktury organizacyjnej procesu realizacyjnego.
- Optymalizacja organizacji przebiegu realizacji poszczególnych rodzajów robót -dokumentacja organizacyjna.
- Cele, istota i zakres projektowania organizacji procesów realizacyjnych, w zależności od rodzaju obiektów budowlanych.
- Zakres i forma dokumentacji organizacyjnej procesu budowlanego, w zależności od fazy procesu inwestycyjnego oraz organizacji jego uczestników.
- Charakterystyka ogólna metod matematycznych w projektowaniu organizacji realizacji budowy: statyczne i dynamiczne, analityczne i numeryczne, deterministyczne i probabilistyczne, metody sieciowe i symulacyjne.
- Zasady projektowania przebiegu robót budowlanych, kryteria wyboru metod projektowania i optymalizacji harmonogramów budowy, ze szczególnym uwzględnieniem metod sieciowego planowania i systemów eksperckich.
- Składniki dokumentacji organizacyjnej: harmonogramy lub esogramy zasobów produkcji – siły roboczej, maszyn i sprzętu, półfabrykatów i prefabrykatów materiałów, mediów itd.
- Informatyczne metody zapisu planów operatywnych budowy.
- Pozostałe składniki dokumentacji przygotowania procesu realizacji budowy: dokumentacja kosztów realizacji, procedury kontroli przebiegu robót, rejestrowania i dokumentowania danych oraz korygowania struktury modelu organizacji, kryteria i procedury odbiorów częściowych i końcowych.
- Przygotowanie produkcji przed zawarciem umowy z zamawiającym
- Zasady modelowania procesu przygotowania i realizacji budowy w odniesieniu do posiadanego w przedsiębiorstwie systemu zarządzania jakością (procedur)
- Zastosowanie innowacyjnych technologii w procesie przygotowania i realizacji budowy
- Standardy RICS w zakresie zachowań etycznych
„Sterowanie przebiegiem realizacji budowy”
Główne treści
- Formy organizacji i kierowania realizacją procesów budowlanych, w ujęciu instytucjonalno – prawnym.
- Forma generalnego realizatora procesu budowlanego, podmioty gospodarcze – uczestnicy tego procesu, funkcje gospodarcze prowadzącego budowę.
- Forma generalnego wykonawstwa procesu budowlanego, podmioty gospodarcze – uczestnicy tego procesu.
- Forma powiernictwa inwestycyjnego i inne.
- Funkcje i odpowiedzialność osób fizycznych – uczestników procesu budowlanego, w świetle polskiego prawa budowlanego, kierownik budowy, projektant, inspektor nadzoru.
- Rodzaje i zakres dokumentacji, niezbędnej do realizacji procesu budowlanego: dokumentacja formalno – prawna, techniczna, algorytm postępowania przy sporządzaniu dokumentacji, szczególne wymagania w odniesieniu do planów zapewnienia jakości procesów.
- Prawa i obowiązki stron: zlecających i podejmujących zobowiązania kontraktowe
- Zasady sterowania operatywnego przebiegiem procesu budowlanego
- Sterowanie terminami: system operatywnej synchronizacji złożonych procesów budowlanych, realizowanych przez wielu wykonawców, operatywna synchronizacja dostaw materiałów, prefabrykatów, maszyn i urządzeń, systemy „controllingu”, uszczegóławiania, korygowania i aktualizowania planów i harmonogramów budowy, programy informatyczne w sterowaniu przebiegiem budowy.
- Sterowanie kosztami: maksymalne i minimalne wielkości przy cenach stałych i umowach zryczałtowanych, roboty dodatkowe, roboty płatne za godzinę, zmiany okoliczności realizacji budowy.
- Sterowanie jakością: definicje wad, usterek i niezgodności z „planami jakości”, obowiązek badań, dokumentowania jakości i usuwania usterek, wpływ jakości na cenę.
- Dokumentowanie przebiegu realizacji budowy.
- Składniki prawnej dokumentacji budowy: dzienniki budowy, księga obmiaru, dzienniki kontroli, aparaty geodezyjne.
- Metodyka rejestracji ponoszonych nakładów pracy żywej, pracy maszyn i użytkowania sprzętu pomocniczego na budowach.
- Sprawozdawczość wbudowanych i zużytkowanych zasobów materiałowych, półfabrykatów i prefabrykatów.
- Dokumentowanie wymagań, cech i właściwości, uzyskanych w procesie budowlanym:
- procedury badawcze i kontrolne
- atesty, aprobaty techniczne, certyfikaty na usługi oraz dostawy materiałów, półfabrykatów, prefabrykatów i wyrobów,
- współdziałanie z nadzorem inwestycyjnym i autorskim,
- tryb odbiorców cząstkowych i dokumentowanie uzyskanych cech, zgodnych z planami jakości.
- Zakończenie, odbiory i rozliczanie budowy.
- Zakres czynności odbiorczych: techniki odbioru, formy i zakres płatności, uwzględnienia ryzyka, przebieg likwidacji roszczeń, z uwzględnieniem ubezpieczeń, formy dokumentowania zastrzeżeń.
- Realizacja odbioru: rodzaje odbioru (cząstkowa i końcowa), przygotowanie, przeprowadzanie, dokumentowania odbioru, rozliczanie, gwarancja i rękojmia, prawa i obowiązki w ramach gwarancji, terminy i skutki przerwania gwarancji, wypowiedzenia umów oraz kontraktu.
- Dokumentacja powykonawcza, cel, zakres i forma.
- Zabezpieczenie i realizacja roszczeń o cenę zrealizowanych robót: możliwości umowne, przedpłaty, terminy i odroczenia, ubezpieczenie realizatora kontraktu, wstrzymanie robót, zarządzanie przymusowe, hipoteczne zabezpieczenie budowy.
- Naprawy i obsługi gwarancyjne (w tym koszty)
„Bezpieczeństwo pracy w budownictwie”
Założenia
Przedmiot ma za zadanie przygotowanie do projektowania procesów produkcyjnych w zapleczu budownictwa oraz procesów realizacji obiektów budowlanych, z zapewnieniem warunków bezpieczeństwa, higieny i ergonomii pracy, zgodnie z obowiązującymi normami. Przygotowuje również do zabezpieczenia i egzekucji norm ergonomicznych w procesie sterowania i kierowania procesami.
Główne treści
- Prawna i instytucjonalna ocena pracy.
- Wybrane przepisy prawa pracy w aspekcie bezpieczeństwa pracy.
- Działalność Międzynarodowej Organizacji Pracy (WHO i ILO) i jej powiązania z instytucjami w Polsce.
- Działalność Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz agend terenowych.
- Nadzór BHP na budowach.
- Technologiczno – ergonomiczne zasady zapewnienia BHP na budowach.
- Zbiór podstawowych zasad BHP i ergonomii pracy w procesach budowlanych i produkcyjnych.
- Zasady ergonomicznego planowania budowy z zastosowaniem wydajności uzasadnionej ergonomicznie.
- Ocena ergonomiczności rozwiązań technologicznych w procesach budowlanych.
- Prawa i obowiązki w dziedzinie BHP uczestników procesu budowlanego oraz osób pełniących samodzielne funkcje techniczne na budowie
- Plany bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- Uprawnienia Urzędu Dozoru technicznego w dziedzinie BHP
- Ocena ryzyka zawodowego (w tym badanie, szacowanie i wartościowanie ryzyka zawodowego – jako element zajęć praktycznych).